X
تبلیغات
وبلاگ شخصی محمد راهدار - وارد کردن متن در سلول‌های نرم افزار اکسل
وبلاگ شخصی محمد راهدار
ارتباط تعاملی با دانشجویان و دریافت نظرات و پیشنهادات ایشان
جهت تماس با نویسنده وبلاگ میتوانید از فرم تماس در پایین صفحه استفاده نمایید.
لطفا درصورتیکه تصاویر باز نشدند یا لینک های دانلود خراب بود، اطلاع دهید.

1- استفاده از قابلیت پر کردن خودکار (Auto Complete)

هنگامی که متنی را در سلول وارد می‌کنید، اکسل داده‌های موجود در ستون فعلی را جستجو می‌کند تا ببیند آیا متنی که شما وارد کرده‌اید با متن‌های قبلی مطابقت می‌کند یا نه. اگر متن منطبق را پیدا کند، به طور خودکار بقیه متن را برای شما پر خواهد کرد.

همانطور که در شکل می‌بینید، در تعدادی از سلول‌‌های یک ستون، عباراتی درج شده است. حال اگر در سلول دیگری از این ستون، عبارتی را وارد نماییم که با یکی از متن‌های قبلی مطابقت داشته باشد، اکسل آن عبارت را پیشنهاد می‌کند که اگر منظور ما وارد کردن همان متن باشد، با زدن اینتر متن را به طور کامل وارد کنیم. به این ترتیب دیگر نیازی به تایپ همه عبارت نیست.

قابلیت پر کردن خودکار را می‌توانید از برگه edit در پنجره option تغییر دهید. پنجره option  در منوی tools قرار دارد.

 

2- انتخاب از فهرست ورودیهای قبلی

این قابلیت زمانی کار می‌کند که شما چند متن را در سلول‌های یک ستون وارد کرده باشید. می‌توانید روی سلولی که می‌خواهید متن جدید را وارد کنید، راست کلیک کرده و از منوی باز شده گزینه Pick from list زا انتخاب کنید. کلید میان‌بر آن ALT+Down Arrow می‌باشد. از لیست باز شده متن مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

3- لیست

با ایجاد یک لیست می‌توانید متن مورد نظر خود را از یک لیست انتخاب کنید تا دیگر نیازی به تایپ آن نداشته باشید. می‌توانید لیست‌های متعددی ایجاد کنید؛ به عنوان مثال لیست مشتریان، لیست رشته های یک دانشگاه و ... . برای این منظور ابتدا لیست اطلاعات مورد نظر خود را در قسمتی از شیت وارد کنید.

سلول یا سلول‌هایی که می‌خواهید حاوی لیست باشند را انتخاب نمایید. سپس از منوی Data گزینه validation را انتخاب کنید. از سربرگ setting از جعبه Allow گزینه List را انتخاب نمایید. در فیلد Source کلیک کرده و لیستی که از قبل نوشته بودید را انتخاب کنید تا به عنوان منبع درنظر گرفته شود. Ok را فشار دهید.

حال اگر در این سلول که حاوی لیست است، کلیک نمایید، فلشی در کنار آن ظاهر می‌شود که با فشردن آن می‌توانید یکی از اقلام موجود در لیست را برای درج در این سلول انتخاب کنید.

 4- لیست‌های وابسته

چگونه می‌توان در اکسل لیستی داشت که به محض انتخاب گزینه‌ای از آن، گزینه‌های یک لیست دیگر تغییر کند یا به عبارت دیگر دو لیست به یکدیگر وابسته باشند.

مثلا در شکل زیر می‌خواهیم هنگامی که نام یک رشته تحصیلی انتخاب می‌شود، در خانه مقابل آن فقط لیست اسامی دروس مربوط به آن رشته نمایش داده شود.

 

 قدم اول: یک قسمت از شیت را به‌عنوان محل اصلی داده‌ها مانند شکل زیر در نظر می‌گیریم. همانطور که مشاهده می‌کنید در ستون E اسامی رشته‌ها و در ستون‌های F تا H عناوین دروس هر رشته نوشته شده است.

قدم دوم: باید هر یک از لیست‌ها را نامگذاری نماییم، برای اینکار محدوده لیست مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و سپس در قسمت NameBox (در سمت چپ نوار فرمول) نام محدوده را نوشته و کلید اینتر را می‌زنیم.

برای ستون‌های F تا H باید نام لیست، معادل کلمه‌ای باشد که در ستون E نوشته شده است.

تذکر مهم: کلمه‌ای که در NameBox به‌عنوان نام وارد می‌شود نباید شامل فاصله (Space) باشد.

 

 

 

 قدم سوم: بعد از اینکار سلول مقصد (سلولی که می‌خواهیم حاوی لیست باشد) مانند خانه B3 را انتخاب کرده و از منوی Data  گزینه Validation را می‌زنیم و همانند قبل لیست عناوین رشته‌ها را ایجاد می‌نماییم.

 برای آنکه نام درس مطابق با رشته انتخاب شده باشد خانه C3 را مطابق شکل زیر تنظیم می‌کنیم و در فیلد source آن فرمول INDIRCT(B3)l= را می‌نویسیم (در صورتیکه پیغام هشداری صادر شد، آنرا تایید کنید).

و خواهید دید که مطابق با گزینه‌ای که در نام رشته انتخاب شود، عناوین دروس مربوط به آن رشته نمایش داده خواهد شد.

 



ارسال توسط محمد راهدار

اسلایدر

footer